Last Post

Evenementen

Meldingsformulier

HOME


Je was erbij / You were there

 

Nieuwe autoroute Frontleven voorgesteld - Poperinge - 15/06/2013

Naar aanleiding van de 100-jarige herdenking van de ‘Groote Oorlog’, ontwikkelt Westtoer 6 nieuwe toeristische autoroutes met de Eerste Wereldoorlog als rode draad. Frontleven is de derde route in een reeks van 6 die op zaterdag 15 juni 2013 in Poperinge geopend werd.

De ondertitel van Frontleven ‘Little Paris en de Hellepoort’ geeft aan waaraan het verhaal wordt opgehangen: het betere leven achter het front en het bittere leven aan het front.

Poperinge is gedurende vier jaar een Britse militaire draaischijf. Voor de beproefde frontsoldaat is ‘Pop’ als een klein Parijs. De route leidt naar de belangrijkste sites en monumenten in Poperinge: de Dodencellen, Talbot House en Lyssenthoek Military Cemetery, de hospitaalbegraafplaats bij Lijssenthoek waar bijna 11.000 slachtoffers begraven liggen.

De Frontleven-autoroute verkent ook Heuvelland, dat 100 jaar geleden een strijdtoneel was als een hellepoort tot Dante’s inferno. De route houdt onder meer halt aan de Franse Ossuaire, waar duizenden soldaten sneuvelden bij de Duitse herovering van de Kemmelberg. Ze passeert ‘Bayernwald’, het Duitse loopgravencomplex dat 3 jaar stand hield als een onneembare Teutoonse vesting en stopt ook bij de Pool of Peace, die ons herinnert aan juni 1917, toen de grootste explosie van dieptemijnen plaatsvond. De route komt ook voorbij het graf van William Redmond, waar het verhaal wordt verteld van de Protestantse en katholieke Ieren die er zij aan zij streden.

De autoroutes van de derde generatie zijn opgebouwd rond een centraal en sterk WOI-thema. Het rijden is niet langer het doel op zich, maar een middel om zich snel te verplaatsen naar de diverse bezienswaardigheden. Daarbij nemen sterke verhalen de geïnteresseerde bezoeker bij de hand. Voor het comfort zijn de routes bewegwijzerd met de bekende zeshoekige signalisatieborden.

De brochures hebben een nieuwe uitzicht. De illustraties zijn een combinatie van archiefbeelden met hedendaagse foto’s van beroepsfotograaf Bart Heirweg. Ze geven de brochures een frisse toets. Elke editie is voorzien van een handige uitklapkaart en ‘roadbook’, waarop de verschillende bezienswaardigheden zijn aangeduid.

Eerder al openden de ‘Ypres Salient’ en ‘IJzerfront’ autoroutes. Na Frontleven volgen er nog 3 routes: Pionier (omgeving Zonnebeke, Wervik, Comines-Warneton, Comines France en Wervicq Sud) op 19 oktober 2013, Vrij Vaderland (omgeving Veurne) en Niemandsland (omgeving Diksmuide en Langemark-Poelkapelle) in het voorjaar van 2014.

De toeristische WO I-autoroutes worden gerealiseerd met steun van het Departement Internationaal Vlaanderen. Deze routes vervangen de vroegere autoroutes ‘In Flanders Fields’, ‘IJzerfront’ en ‘Bachten de Kupe’.

De Frontleven-brochure (60 blz.) is vanaf nu te koop (€6, zowel in het Nederlands als in het Engels) bij de diensten voor Toerisme van de Westhoek. Bestellen kan ook via de website www.100jaargrooteoorlog.be of telefonisch op het nummer 050/30 55 00.

 DSC_3551

DSC_3553

Uiteraard waren er een aantal toespraken door Christof Dejaegher, burgemeester van Poperinge,

DSC_3554

Hieronder de tekst van zijn toespraak:

"Geachte genodigden,

Een bijzonder goede morgen voor elk van u en wees welkom in de gerenoveerde Gotische zaal van ons al even vernieuwde stadhuis. Ook onze graaf Walbrecht, graaf van Arques en een gewezen leenheer van Poperinge, die het grondgebied van onze stad schonk aan de Sint-Bertijnsabdij van Sint - Omaars (Sint-Omer), groet en verwelkomt u.

Die man zou zich ongetwijfeld nooit hebben kunnen voorstellen wat zich vele eeuwen later in deze stad en streek zou afspelen.

Een symbolischer locatie om de nieuwe autoroute ‘Frontleven’ voor te stellen kan trouwens bijna niet. Dit stadhuis, waarvan velen denken dat het veel ouder is, was bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog eigenlijk gloednieuw, het stond er nog meer een kleine drie jaar en was nog maar een kleine twee jaar in gebruik. Het kwam ook onbeschadigd uit de strijd, de schade die op vandaag nog zichtbaar is, is afkomstig van de Tweede Wereldoorlog en werd bij de voorbije restauratie zorgvuldig bewaard.

Het stadhuis deed tijdens de Groote Oorlog niet alleen dienst als een kleine, tijdelijke gevangenis en executieplaats, het fungeerde gedurende zekere tijd ook als hoofdkwartier. Vanuit het stadhuis had je zicht op een stad die verder leefde in zijn rol als logistieke en medische draaischijf voor de oorlogsmachine, je had ook zicht op hoe deze stad en haar soms tijdelijke bewoners omgingen met pijn, onrust, verdriet, onzekerheid maar ook met vreugde, blijdschap en ontspanning. De stad dankt hieraan zijn bijnaam Little Paris, een mooie welluidende bijnaam die ons laat dromen, maar evenzeer bijzonder triest voor wie er dieper over nadenkt.

Een betere locatie voor de voorstelling van een autoroute die het contrast tussen de wereld van de strijd en de wereld achter de strijd probeert in de kijker te plaatsen en op te roepen, kan je dus niet vinden.

Een verwelkoming veronderstelt geen uitgebreide inhoudelijke uitleg, u krijgt dit aansluitend. Maar een verwelkoming veronderstelt wel een bedanking.

Ik wil in de eerste plaats de bedenkers, de auteurs en de makers van de autoroute dankjewel zeggen. Met dit initiatief plaatsen ze niet de strijd en de veldslagen in de kijker, zij krijgen elders heel veel aandacht, maar ze plaatsen de meer vergeten aspecten in het voetlicht en zorgen voor een stukje contrast, groter kan het niet van Little Paris tot de Hellepoort.

Meteen staan ook de schoonheid en authenticiteit van deze streek met zijn mooie open ruimte en vele groen in de aandacht. Nog maar eens genieten of misschien ook wel mijmeren bij het trieste decor dat dit prachtige landschap toen geweest moet zijn.

En uiteraard wil ik de vele ondersteunende en subsidiërende overheden, hun diensten en medewerkers bedanken voor de bijzonder grote - financiële en andere - inspanningen die zij doen om deze streek nieuwe impulsen te geven en om in waardigheid een moeilijke passage uit onze geschiedenis in beeld te brengen.

Deze stad kreeg trouwens al heel wat steun van vele overheden om die taak op te nemen en die rol in te vullen en met succes. Talbot House viel net niet in de prijzen voor de Vlaamse museumprijs en het onthaalcentrum bij de begraafplaats Lijssenthoek krijgt heel wat erkenning en appreciatie voor zowel vorm als inhoud. Het geeft moed en inspiratie om door te gaan, om verder te bouwen aan de stad en haar toeristische troeven.

De Graaf van Arques kan zien dat het goed is en hij ziet dat jullie nog wakker zijn. Niet allemaal even wakker en helder van geest weliswaar.

Want nog maar enkele uren geleden was de gedeputeerde in ons dorp Watou te gast voor de voorstelling en lancering van een ander belangrijk toeristisch product in de hoofdstad van het goede leven, het wandelnetwerk Hoppeland. Er zijn er die er een heus weekendje van gemaakt hebben.
Het zorgt er voor dat ik zelf eigenlijk wat moe ben en aldus mijn verwelkoming zal afronden. Maar ik beschik gelukkig over nog voldoende krachten om enthousiast de volgende sprekers te aanhoren.

Dankjewel aan al wie aan deze realisatie meewerkte en dankjewel voor jullie volgehouden aandacht."

DSC_3555

Vlaams volksvertegenwoordiger en schepen van toerisme Jurgen Vanlerberghe

DSC_3559

Hierbij ook de tekst van zijn toespraak:

“Kun je wennen aan de dood? Het is niet erg veilig daarover na te denken. Want als de dood goedkoop wordt, is het wie toekijkt, niet wie sterft, die vergiftigd wordt”.

Zo tekende de Britse schrijfster en oorlogsvrijwilligster Enid Bagnold in haar in 1917 verschenen ‘Dagboek zonder data’ de sfeer in een militair hospitaal in de buurt van Londen, waar tijdens de Eerste Wereldoorlog gewonde Engelse soldaten terechtkwamen. Na de publicatie van het dagboek - waarvan Erwin Mortier vorig jaar een Nederlandse vertaling maakte -, na de publicatie werd ze door de militaire overheid ontslagen. Ze had de heroïek van gewonde militairen die zich opmaken opnieuw naar het front te trekken, te scherp doorprikt.

Kun je wennen aan de dood?

Zou iemand van de minstens 65 miljoen soldaten die aan de Groote Oorlog hebben deelgenomen, ooit aan de dood hebben kunnen wennen? En de dood was alom. Nooit voorheen in de geschiedenis waren bij een gewapend conflict zo veel soldaten gesneuveld als in de oorlog die in augustus 1914 begon: negen miljoen, van wie meer dan een half miljoen hier in de Westhoek.

Alleen al daarom is het passend om in de periode 2014-2018 bij de honderdste verjaardag van de Eerste Wereldoorlog stil te staan, de oorlogsslachtoffers te herdenken, het oorlogsverleden te gedenken.

Vlaanderen, en bij uitstek de Westhoek, is een van de dragers van dat oorlogsverleden. Daarom heeft de Vlaamse regering beslist een wervend en beleidsdomeinoverschrijdend project op te zetten rond de eeuwherdenking van de Eerste Wereldoorlog.

Dames en heren,

Het ligt in de lijn van de verwachting dat de verhoogde aandacht voor de Eerste Wereldoorlog vanaf 2014 zal leiden tot een verhoogde interesse om Vlaanderen te bezoeken. Toerisme Vlaanderen heeft de opdracht gekregen om, samen en in overleg met de betrokken gemeenten en actoren, de bezoekers in optimale omstandigheden te ontvangen, door onder meer ons oorlogserfgoed te valoriseren en verder te ontsluiten.

Gezien het onmiskenbare historische belang van de Westhoek als regio voor het herdenkingstoerisme, is daarbij van meet af aan nauw samengewerkt met Westtoer, het autonoom West-Vlaams provinciebedrijf voor toerisme.

De toeristische inspanningen zijn erop gericht om Vlaanderen, en in de eerste plaats de Westhoek, te positioneren als dé regio in Europa waar het verhaal van de “Groote Oorlog” beleefd kan worden als een tragische, maar niettemin fascinerende geschiedenis, verbonden met een universele boodschap van vrede. Met de herdenkingsperiode als motor en als eenmalig en uniek gegeven, bouwen we met velen aan een duurzaam en kwaliteitsvol aanbod voor herdenkingstoerisme, dat ook na 2018 bezoekers uit de hele wereld kan blijven aanspreken.

‘Toerisme+’ vormt bij dit alles de toetssteen. Geen gewoon toerisme, omdat dit geen gewone bestemming is, geen gewone plaats. De Westhoek, Flanders’ Fields is immers voor altijd een dodenveld - getuige alleen al de tientallen militaire begraafplaatsen, grote zowel als kleinere.

Met “Toerisme+” geven we aan dat we er in de toeristische praktijk over moeten waken dat het verhaal van de oorlog in al zijn veelzijdigheid aan bod komt, dat er ruimte is voor betekenisvorming en reflectie. We ontsluiten het erfgoed met respect voor en bescherming van de intrinsieke waarde van de sites, verhalen, persoonlijke herinneringen en dergelijke. Ten slotte geven we ruimte aan hedendaagse interpretaties en innoverende concepten en producten.

Dames en heren,

Door tijdig met de voorbereiding te starten en door de goede samenwerking van heel veel partners, worden de realisaties van ons herdenkingsproject één voor één zichtbaar. Van de vijf strategische projecten zijn er al twee voltooid: het vernieuwde In Flanders Fields Museum in Ieper en het bezoekerscentrum van het Lijssenthoek Cemetery in Poperinge. Binnen enkele weken opent ook de nieuwe museumtuin in Zonnebeke.

Ook kleinere projecten komen tot realisatie. Vandaag openen we de derde van zes “autoroutes van de Eerste Wereldoorlog”, een project van Westtoer waarvoor Vlaanderen in juni 2010 een subsidie van ruim 45.000 euro heeft toegekend. De ontwikkeling van zes nieuwe autocircuits in de Westhoek past in de verruiming van het aanbod van marktconforme toeristisch-recreatieve producten. De beleving van het oorlogslandschap moet centraal staan bij de verkenning met de auto of moto, per fiets of te voet.

De autoroutes zijn objectgericht, dit betekent dat onderweg oorlogsrelicten en belevingspunten als stopplaatsen zullen fungeren om meer informatie over de Eerste Wereldoorlog te geven. Vele, niet alle verhalen en legendes komen aan bod. Het bijhorende gidsje vertelt de oorlog op basis van historische feiten en gebeurtenissen.

Op 19 januari 2012 besliste minister Bourgeois overigens om een tweede subsidie van 92.000 euro toe te kennen aan Westtoer om de autoroutes digitaal te ontsluiten. Een sterk thema als de Eerste Wereldoorlog leent zich perfect om de gebruiker onder te dompelen in een beklijvend verhaal. De inzet van nieuwe technologieën biedt heel wat mogelijkheden om de beleving van de gebruiker te verhogen, zowel onderweg als op de sites zelf.

En zo gaat de opbouw van de voorbereiding naar 2014 verder.

Ik zei het al: wanneer we vandaag staan waar we staan, hebben we dat te danken aan de tijdig begonnen voorbereiding, aan de inspanningen van de betrokken gemeente- en stadsbesturen, Westtoer en gedreven ondernemers uit zowel de profit- als de non-profitsector, en aan de samenwerking tussen vele diensten en vele mensen.

De basis is alvast gelegd om van de herdenkingsperiode ook economisch laten uitgroeien tot een succesverhaal. Toerisme is nu eenmaal een belangrijke, en niet te delokaliseren motor van lokale economie en dus van welvaartscreatie. Investeringen in toerisme dragen er dan ook ontegensprekelijk toe bij dat er nieuwe jobs gecreëerd worden, dat er een nieuwe dynamiek ontstaat waarbij de ganse regio zich kan optillen. Zeker in de huidige onzekere economische en budgettaire omstandigheden is het voor de Westhoek een absolute opportuniteit om via toeristisch - economische ontwikkeling de crisis te lijf te gaan.

Ik wens Westtoer en iedereen die meegewerkt heeft aan deze autoroute te feliciteren. In het bijzonder Johan Martin die binnenkort met pensioen gaat. Ik wens u veel succes bij de realisatie van de overige vier WO I-autoroutes."

DSC_3561

DSC_3562

en gedeputeerde Franky De Block

DSC_3563

Hieronder ook zijn toespraak:

"Dames en heren,

Al enkele jaren stelt Westtoer vast dat de belangstelling voor de klassieke toeristische autoroutes serieus aan het afnemen is. Toch zijn er twee grote uitzonderingen: de autoroutes in de Westhoek en deze met als thema de Eerste Wereldoorlog.

Vanuit deze vaststelling, en met de grote herdenking van 2014-2018 in het vooruitzicht, heeft Westtoer beslist om op middellange termijn de bestaande toeristische autoroutes in West-Vlaanderen af te schaffen. In de plaats worden er 6 autoroutes nieuwe stijl in de Westhoek uitgebouwd. Elke autoroute brengt een specifiek thema van de Eerste Wereldoorlog.

Deze autoroutes zijn een zeer goede manier om de voormalige frontzone en het landschap te doorkruisen. Het helpt de toerist bij het ervaren en het lezen van het landschap. Een landschap dat bepalend was voor de vier-jaar-durende Wereldoorlog. Vandaag stellen we graag de derde nieuwe toeristische autoroute in een reeks van zes aan u voor: de 87 kilometer lange Frontleven-autoroute.

De ondertitel ‘Little Paris en de Hellepoort’ geeft aan waaraan het verhaal wordt opgehangen: het betere leven achter het front en het bittere leven aan het front.

Poperinge is gedurende vier jaar een Britse militaire draaischijf. Voor de beproefde frontsoldaat is ‘Pop’ als een klein Parijs. De route leidt u naar de belangrijkste sites en monumenten in Poperinge: de Dodencellen, Talbot House en Lyssenthoek Military Cemetery, de hospitaalbegraafplaats bij Lijssenthoek waar bijna 11.000 slachtoffers begraven liggen.

Frontleven brengt ons ook naar Heuvelland, dat 100 jaar geleden een strijdtoneel was. We houden halt aan de Franse Ossuaire, waar duizenden soldaten sneuvelden bij de Duitse herovering van de Kemmelberg. We passeren ‘Bayernwald’, het Duitse loopgravencomplex in Wijtschate, dat 3 jaar stand hield als een onneembare vesting. We stoppen ook bij de Pool of Peace en het graf van William Redmond, waar het verhaal wordt verteld van de Protestantse en katholieke Ieren die er zij aan zij streden.

Westtoer ontwikkelde een begeleidend boekje voor in de wagen, maar ook om thuis vooraf of …nadien te lezen. De basiskleur is bruin, volledig in overeenstemming met de kleur van de bewegwijzeringsborden.

Het is de bedoeling dat de zes nieuwe autorouteboekjes in 2014 samen worden aangeboden in een verzamelbox. Wie het geheel aankoopt, vindt in de box meteen een extra gratis brochure die het hele verhaal van WOI samenvat.

Het routeboekje verschijnt in een eerste druk op 2.000 Nederlandstalige exemplaren en in het Engels op 1.500 exemplaren. De teksten zijn van de hand van Johan Martin, medewerker van Westtoer en WOI-kenner. Bart Heirweg leverde met de foto’s een verrassende kijk op het landschap en de getuigen van de Eerste Wereldoorlog. En voor de Engelse vertaling konden we rekenen op de kunde van Ian Connerty, secretaris van de Ieperse golfclub.

Ook de bewegwijzering is vernieuwd. De zeshoekige vorm blijft behouden, maar de basiskleur is bruin en de ‘poppy’, het logo van ‘100 jaar Groote Oorlog’, is eraan toegevoegd. Westtoer trekt de vernieuwde huisstijl ook door in het startbord, dat we straks onthullen.

De realisatie van de Frontleven-autoroute vormt een onderdeel van de herdenking van 100 jaar Groote Oorlog in de Westhoek. Nu al een thema dat sterk leeft, in de komende jaren zal u er ongetwijfeld nog veel meer over horen…

Dames en heren, ik hou eraan een woord van dank uit te spreken aan allen die de realisatie van de nieuwe Frontleven-autoroute hebben mogelijk gemaakt. Ook een speciaal woord van dank aan het stadsbestuur van Poperinge dat ons deze zaal van het stadhuis ter beschikking stelt.

Dank ook aan u, beste toehoorders, voor uw welgemeende interesse in het thema van de Eerste Wereldoorlog en in deze nieuwe toeristische autoroute."

DSC_3564

Daarna werd het infobord onthuld.

DSC_3566

DSC_3567

DSC_3570

De route komt onder andere langs Lijssenthoek.

DSC_3571

DSC_3572

DSC_3573

DSC_3574

DSC_3575

DSC_3576

DSC_3577

Pagina aangemaakt door Westhoek.be / WO1.be - Greatwar.be.

Klik hier als je zelf een fotopagina wenst aan te maken. Op deze pagina vind je alle info hoe je dit kunt doen.

You can always send your own page with picture(s). Click here to do so